img-book
Kategoriler:

Cehennem Günlüğü

Yazar: Ionesco Eugéne

Romen asıllı Fransız oyun yazarı Eugéne Ionesco (1912-1994)’nun başarısı, gerçeküstü ve temsili olmayan tiyatro tekniklerini yaygınlaştırmasında ve bunu doğalcı geleneğe alışmış bir seyirciye kabul ettirmesinde yatar. 1970’ten sonraki yapıtlarında düşlere, görülere ve bilinçaltına da yönelen Ionesco, Cehennem Günlüğü’nde her türlü sol ideolojinin karşısında yer almıştır.
Önümde yükselen aşılmaz duvarları delip geçme ya da yıkıp yerle bir etme isteğiyle kuduruyorum. Akıl, varlık karmaşasını, yani kaosu bizden gizlemek için yükseltiyor bu duvarları. “Niye?” derseniz, bu duvarların ardında evrensel kaos ve yokluk, “hiçlik” var da ondan. Hiçbir şey yok arkasında duvarların. Onlar, birşeyler yapmayı başarabildiğimiz şu dünyayla “boşluk” arasına çekilmiş sınırlardır.
İçimin cehennemidir bu. Artık bunun bir cehennem olduğunu biliyorum.


Satın Alma Noktaları

  

 130,00

Eserin Adı : Cehennem Günlüğü
Özgün Adı: Jornal En Miettes
Yazar(lar): Eugéne Ionesco
Çevirmen(ler): Halil Can
Teknik Hazırlık: Betül Biliktü
Kapak Tasarımı: Mustafa Saldamlı
Eserin Türü: Günlük / Mektup
Sayfa Sayısı: 166
Ebat: 13,8 x 21 cm.
ISBN: 978-975-6963-55-7
Basım Tarihi: 1. Basım: 1999
26 Kasım 1909 - 28 Mart 1994
Rumen asıllı Fransız oyun yazarı. Bir antitiyatro örneği olan Kel Şarkıcı (La Cantatrice Chauve) ile tiyatro tekniklerinde büyük bir devrime yol açmış ve uyumsuzluk tiyatrosunun doğmasında önemli bir rol oynamıştır. 1970'te Academie Française'e üye seçilmiştir. Kel Şarkıcı'nın ardından Ionesco, bu oyundaki "mantık-dışı" düşünceleri geliştiren oyunlar yazdı. Bunlar arasında, son derece usdışı bir anlatımı olan kısa skeçler ve ölüm temasını işleyen bir dizi tek perdelik oyun yer alıyordu. Bunlardan Ders (La Leçon), Sandalyeler (Les Chaises), Yeni Kiracı (Le Neuveau Locataire) oldukça başarılıydı. Fakat Amédée ya da Nasıl Kurtulmalı (Amédée, ou comment s'en débarrasser), Kiralık Olmayan Katil (Tueur şans gages) ve Gergedan (Le Rhi-noceros) gibi uzun oyunlarında aynı başarıyı gösteremedi. Kral Ölüyor (Le Roi se meurt) ile dramatik bir bütünlüğe ulaşabildi. Bu oyunun ardından, felsefi fantezilerinin en başarılı olanlarından Hava Yayası'nı (Le Pieton de I'air) yazdı. Susuzluk ve Açlık'la (La Soif et la faim) daha parçalı bir oyun yapısına döndü. Daha sonra Öldürme Oyunu (Jeux de massacre), Shakespeare'in Macbeth'inin bir uyarlaması olan Macbett ve Bu Harika Genelev (Ce formidable bordel) adlı oyunları yazdı. Denemeleri, çocuklar için ders kitapları da olan Ionesco Yalnız Adam (Le Sölitaire) isimli bir de roman yazdı. Ionesco'nun başarısı, gerçeküstücü ve temsili olmayan tiyatro tekniklerini yaygınlaştırmasında, bunu doğalcı geleneğe alışmış bir seyirciye kabul ettirmesinde yatar. Bunu bir ölçüde Notlar ve Karşı Notlar (Notes et contre-notes) adlı kitabındaki keskin eleştiri gücüne ve saldırgan tutumuna borçludur. Sonraki yapıtlarında düşüncenin paradokslarından çok düşlere, görülere ve bilinçaltına yönelmiştir. Önceleri kendisini "sağcı anarşist" olarak tanımlayan yazar Cehennem Günlüğü adlı yapıtında her türlü sol ideolojinin karşısında yer almıştır. Ionesco'nun Türkçeye çevrilen öteki oyunları arasında Önder, Jacgues ya da Boyun Eğme, Evlenecek Genç Kız, Gelinlik Kız, İki Kişilik Hır Gür vardır.

“Cehennem Günlüğü”

Henüz yorum yapılmamış.